maanantai 4. heinäkuuta 2016

17.-19.6. Falkenbergissä tuulensuojassa

Grötvikistä lähdimme perjantaina melkein aurinkoiseen ilmaan ja vähätuuliselle merelle. Onkijat vilkuttivat meille hyvästiksi aallonmurtajan päässä.

Niemen edustalla on Tylö-saaressa majakka; millä niitä reittejä muuten osoitettaisiin.

Falkenbergiin saavuimme hyvissä ajoin iltapäivällä, vajaan 4 tunnin ajon jälkeen, sillä matkaa oli vain 22 mailia. Kaupunki tai oikeamminhan se on kunta,(sillä Ruotsissa on vain yksi kaupunki, Tukholma) sijaitsee joen suistossa ja jokea saimme ajaa liki mailin ylävirtaan, ennen kuin löysimme marinan. Saimmekin suojaisan laituripaikan hyvin hoidetusta Falkenbergin venekerhon marinasta.
Asettautumisen jälkeen otimme fillarit esille ja lähdimme kylille. Kapu kurvasi heti rannan suuntaan, vaan minä tietäväisenä kutsuin hänet seuraamaan itseäni merkitylle pyörätielle. Pyöräiltyämme pääsimme sillalle, jolloin Kapu tokaisi, että takaisin mennään sitten sillan alta rantaa myöten. Ja niinhän se tietenkin taas oli, että Kapu olisi alunperin ajattanut puolet siitä matkasta, jonka minä osoitin. Vaan tulihan nekin kadut katsottua...

Keskustassa kävimme kirkossa, revimme Ruotsin rahaa seinästä, katsastimme Systembolagetin valikoimat ja teimme ruokaostokset.

Kävimme keskustamatkallamme terveyskeskuksessa kyselemässä mahdollisuutta saada punkkirokotuksen toinen annos, vaan rokotushoitaja oli jo lomalla. No jääkaapissa ne ampullit säilyvät vielä...

Saunaa oli mainostettu satamoppaassa, vaan sitä ei marinassa ollut. Sauna olisi löytynyt jonkin matkan päästä uimahallista, vaan sinne emme lähteneet.

18-19.6. Lauantain ja sunnuntain vietimme Falkenbergissä pitelemässä kovaa tuulta.

Lauantaina pyöräilimme taas keskustaan, nyt vanhan sillan kautta. Kivisilta sijaitsee jokea vajaan kilometrin pyöräilymatkan pohjoisempana kuin edellinen silta. Se on alkujaan ollut tullisiltana, ja sitä kehitetään ympäristöineen viihtyisämmäksi .

Kävimme katsastamassa myös vanhan kirkon. S:t Laurentii-kirkko on rakennettu vuonna 1787 ja oikein viehättävän näköinen sisältäkin. Siellä oli ilmeisesti illemmalla vihkiminen, koska kirkko oli koristeltu kauniista.
S;t Laurentii kirkko on kaunis...

S:t Laurentii kirkko v:lta 1787

Pyöräiltiin ympäri pientä viehättävää kaupunkia ja ruokakaupan kautta taas takaisin veneelle.

Sunnuntaina kirjoittelimme veneessä ja vietimme ihan rauhallisen päivän. Ateriaksi söimme uusia ruotsalaisia perunoita sekä piparjuuri- ja sinappisilliä monipuolisen salaatin kera.

Laitoimme illemmalla fillarit pussiin ja kiinni veneen kaiteisiin, sekä valmistauduimme huomiseen lähtöön...