1.6. Perjantai
Mossista pääsimme lähtemään perjantaiaamuna kohti Osloa.
Ennen lähtöä rohkaisin mieleni ja ostin samassa laiturissa olleesta
kalastajaveneestä kahdellakymmenellä Norjan kruunulla pussin pohjalle tuoreita
katkarapuja. Niitä oli ehkä 200 gr, koska kilohinta näytti olleen 100 NOK. Ne
olivat yllättävän hyviä naposteltavia matkaa tehdessä, vaikka niiden haju
jäikin vielä pitkäksi aikaa veneeseen ja käsiimme…
Matkaa Osloon kertyi hieman vähemmän kuin edelliselle Strönstad-
Moss –välille: aikaa vastaavasti myöskin puolisen tuntia vähemmän, vaikka sade
vaikeutti kulkua, kun näkyvyys oli välillä olematon. Löysimme kuitenkin Oslon
Aker-marinan ja saimme satamakapteenin opastuksella kelvollisen laituripaikan.
Sade jatkui kaiken iltaa, joten satamakonttoria pidemmälle ei lähdetty.
2.7 lauantai
Aamulla Kapu korjaili kamerani muistikortteja ja kaupungille
lähdettäessä otin pikkukameran mukaani. Ja niinhän meille taas kävi, että
aurinkoista oli koko aamun, vaan kun saimme kengät jalkaan ja lähdimme
veneestä, alkoi sataa. Onneksi sade oli ”vain” ripottelua, joten ei se paljoa
haitannut., ainakaan alkuun. Vaan kun olimme kävelleet rautatieasemalla ja
ostaneet infosta 3 päivän Oslo-passit, niin sade alkoi valtoimenaan. Veneelle
päästyämme olimme kuin uitetut, varsinkin Kapu, jolla ei ollut sateenvarjoa.
Siinä sitten lämppärin hehkuttaessa kuivateltiin vaatteita, vaan päivä kuitenkin vielä kirkastui.
Olin kuvannut vastarannalla olevan linnoituksen päivällä sateessa ja nyt
auringon jälleen paistaessa kuvasin sen uudestaan. Aika erilaiselta näyttää…
3.7.
Sunnuntai
Päivä näytti aamusta suht kirkkaalta, joten suunnistimme etsimään
laivalaituria, josta pääsisimme aloittamaan museokierroksen. Ajoimme lautalla nro 30 Bygdøy-niemimaalle, ei
kovin kauas keskustasta. Matka sisältyi Oslo Passiin, kuten myös museoiden
sisäänpääsyt. Kiersimme tarkasti tutkien sekä
Kon-Tiki- ja
Meri- että
Fram-museot. Valitettavasti minulla oli mukanani vain
pikkukamera, eikä sen kuvanlaatu sisätiloissa ole kummoinen; salamaa en oikein
montaa kertaa uskaltanut käyttää, kun se syö pattereita niin paljon. Näissä
museoissa on uskomattoman paljon tietoa norjalaisesta merenkulusta,
naparetkeilijöistä, pohjoisväylän löytäneestä M/S Fram-laivasta sekä Thor
Heyerdahlin matkoista ja tutkimuksista. Suosittelen…
|
Fram-laivan keula. Laivan saattoi tutkia myös sisäpuolelta kokonaan... |
|
Fram-museo |
|
Kon-Tiki museon sisään- ja uloskäynti... |
|
Thor Heyerdahl työhuoneessaan, tai ainakin kuvatuksensa... |
|
Merimuseon ala-aulassa oli mm. vanhoja veneitä ja laivojen keulakuvia... |
|
Merimuseossa on myös meriaiheisten maalausten näyttely... |
|
Vaan eipä kännykkäkuvaan saa kuin aavistuksen alkuperäisestä herkkyydestä... |
4.7 maanantai
Päivä oli aika kuuma. Hikoilimme ja etsiskelimme ratikkaa, jolla pääsisimme
patsaspuistoon. Vigelandin puisto lienee Oslon suosituin ja tunnetuin
nähtävyys. Minä olen siellä käynyt ensimmäisen kerran joskus 80-luvun puolessa
välissä, kun olin Norjassa työmatkalla. Vielä
monipuolisemmalta se puisto nyt näytti ja muutaman kuvankin otin puhelimella ja
pikkukameralla.
|
Vigelandin puiston kuvatuin patsas: Pieni vihainen poika |
Puistosta lähtiessämme hyppäsimme T-banaan, joka kulki maan
päällä ja vei meidät Holmenkollenille. Tai oikeastaan ajoimme Holmenkollenin
ohi reitin päätepisteeseen; vielä korkeammalle. Frognenseteren asema
lienee 430 m merenpinnan yläpuolella, joten siellä lähistöllä olevan ravintolan
pihalta oli upeat näköalat alas kaupunkiin.
Kaupunkiin palattuamme kävelimme kuninkaan linnan puiston
läpi ja veneelle mennessä kuvasin Nobel-rauhankeskuksen…
|
Upea näkymä alas Osloon ja merelle 430 metrin korkeudesta |
|
Oslon kuniinkaanlinna ei näytä ihan satulinnalta... |
|
Kuvaajan virhe; ei tuo Nobel Fredssenter ihan noin käyrä ollut... |
5.7 tiistaina
ajoimme linja-autolla tekniselle museolle. Näytillä oli
mielenkiintoinen kokoelma vähän kaikkea, kelloista raitiovaunuihin ja vanhoista autoista lentokoneisiin sekä myös sairaanhoidon ja hygienina historiaa ja kehitystä.
|
Kelloja on kaiken kokoisia, nämä suurimpia... |
|
Olikohan tämä Norjan vanhin auto?... |
Veneelle palatessamme ennätimme vielä katsoa Nobel
Fredssenterin näyttelyn läpi. Ja siellähän se oli Marankin kuva, muiden
palkittujen joukossa. Ihmeen vähän muuten on naisia palkinnonsaajina…
Tämä Akerbrygge ja Aker-marina ovat keskeisellä paikalla,
kaupungintalo on aivan vieressä, eikä sinne kuninkaanlinnallekaan ole pitkälti. Kaiken
kaikkiaan Oslo on muutaman päivän vierailun arvoinen kaupunki, jonne meiltä jäi
vielä nähtävää seuraavaksikin kerraksi…
|
Oslon Aker-marinan satamatoimisto... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti