6.7. Keskiviikko Horten
Oslon ja Aker Marinan jätimme taaksemme kymmenen maissa
aamulla ja suuntasimme nyt tulojälkiä etelään pitkin Oslo-vuonoa.
Emme nyt kuitenkaan rantautuneet vuonon itärannan Mossiin, vaan vuonon länsirannalla olevaan Horteniin, jonne sieltä Mossista on vilkas lauttayhteys. Sen verran meni suunnistus pieleen, että käännyimme ensimmäisestä aukosta satamaan, vaikka se varsinainen vierasvenesatama olisi ollut vasta seuraavassa sisään menossa. No, ei huolta; saimme täältäkin ihan hyvän puomipaikan ja paikalla oli yövalvontaa tekevä nuori mies, joka otti meiltä maksun ja neuvoi tien läheiseen kauppaan ja huoltoasemalle. Hän antoi myös avaimen klubirakennukseen, jonne menimmekin illemmalla suihkuun.
Ehkä ensi kerralla osaisin lukea merikorttia niin paljon,
että löytäisimme satamaan oikeasta aukosta. Nyt eivät ainakaan Moss-Horten –lautat
häirinneet meitä; toisin olisi saattanut olla varsinaisessa
vierasvenesatamassa.
Emme nyt kuitenkaan rantautuneet vuonon itärannan Mossiin, vaan vuonon länsirannalla olevaan Horteniin, jonne sieltä Mossista on vilkas lauttayhteys. Sen verran meni suunnistus pieleen, että käännyimme ensimmäisestä aukosta satamaan, vaikka se varsinainen vierasvenesatama olisi ollut vasta seuraavassa sisään menossa. No, ei huolta; saimme täältäkin ihan hyvän puomipaikan ja paikalla oli yövalvontaa tekevä nuori mies, joka otti meiltä maksun ja neuvoi tien läheiseen kauppaan ja huoltoasemalle. Hän antoi myös avaimen klubirakennukseen, jonne menimmekin illemmalla suihkuun.
7.7. Torstai Strömstad
Aamusta lähdimme Hortenista mukavaan aurinkoiseen säähän
kohti etelää ja Ruotsin rannikkoa.
Kuuden tunnin ja 39 mailin, osin jopa purjehditun matkan jälkeen saavuimme taas Strömstadiin. Kun paikka oli jo edellisellä kerralla katsastettu, niin meidän ei tarvinnut muuta kiertää kaupunkia, kuin käydä ostamassa iltaruuaksi yksi pitsa. Ja sitten tyytyväisinä nukkumaan.
Kuuden tunnin ja 39 mailin, osin jopa purjehditun matkan jälkeen saavuimme taas Strömstadiin. Kun paikka oli jo edellisellä kerralla katsastettu, niin meidän ei tarvinnut muuta kiertää kaupunkia, kuin käydä ostamassa iltaruuaksi yksi pitsa. Ja sitten tyytyväisinä nukkumaan.
8.7. Perjantai Fjällbecka
Nytkin meillä oli edessämme kuuden tunnin ajo, vaan maileja
ei ollut läheskään eilisen verran. Ajoimme nimittäin Strömstadista Fjällbackaan
ulompaa reittiä ja se oli ehkä virhe. Siellä oli vastatuuli ja vasta-aallokko,
ja ne verottivat matkanopeuttamme. Perillä emme mahtuneet normaaliin
vierasvenesatamaan; nyt kun oli ruotsalaisten lomakuu ja paljon veneitä
liikenteessä. Löysimme jonkun yksityisen, tyhjän venepaikan siltä niemeltä,
jonne Hamnvärd oli meidät viimeksi opastanut saunaan. Kiinnityimme vaihteeksi
perä laituriin, joten oli helppo kulkea laiturille.
Ei sitä saunaa kylläkään löytynyt, niemellä oli retkeilymaja ja vuokramökkejä. Kävimme taas mäen päällä kaupassa, joten iltalenkki täytti hyvinkin päivän liikuntatarpeen.
Ei sitä saunaa kylläkään löytynyt, niemellä oli retkeilymaja ja vuokramökkejä. Kävimme taas mäen päällä kaupassa, joten iltalenkki täytti hyvinkin päivän liikuntatarpeen.
9.7. Lauantai Kungshamn
Fjällbeckasta lähdimme matkaan jo ennen yhdeksää kohti
Smögenin ”naapurissa” olevaa Kungshamnia. Matkaa kertyi vain 20 mailia, johon
kului 3,5 tuntia aikaa. Ja liki koko matka vasta-aallokkoon. Täälläkin menimme
ensin väärään paikkaan; vaan kun huomasimme erheemme, saimme veneen siirrettyä
sivukiinnitykseen oikean vierasvenesataman laituriin. Taisimmekin saada liki
viimosen vapaan paikan, joten onneksi oltiin jo heti puolen päivän maissa
satamassa.
Kahden samanlaisen rynkytyspäivän ansiosta Kapun selkä oli
kipeytynyt. Lähdimme kuitenkin jaloittelemaan ja kiersimme pitkin rantaa
rakennettua mukavaa laituria myöten muutaman sata metriä. Matkalla näin lapsia
mielipuuhassaan: täällä länsirannikolla vierasvenesatamissa lapset harrastavat
ravunpyyntiä. Pyykkipojalla sinisimpukan palanen siimaan kiinni ja veteen.
Hetken kuluttua rapu ryömii ja tarttuu syöttiin. Siima ylös ja rapu ämpäriin
veteen. Niitä rapuja ei syödä, vaan lasketaan pian takaisin veteen. Vesi oli
niin kirkasta, että näkyvyyttä oli yli kahden metrin syvyyteen, joten oli
mielenkiintoista seurata rapujen liikkeitä pohjalla. Kiva harrastus lapsille…
Taustan silta vie Smögeniin... |
Rantalaituripolun loputtua kiipesimme jonkun hotellin
pihalle ja siitä näköalakukkulalle kirkon viereen. Yritin ottaa pikkukamerallani
videota ympäristöstä, vaan enpä onnistunut. Sain kuitenkin kuvan naurusuusta
kivestä, joka siellä oli. Koulun pihan kautta kuljimme kirkolle, jonne pääsimme
sisään. Siellä kuvasin puhelimella. Hautuumaan kautta palasimme veneelle ruoanlaittoon
ja yöpuulle.
Kungshamnin kirkko ja vanha hautausmaa |
10.7 Sunnuntai Mollösund
Nukuimme pitkään ja lähdimme Kungshamnista liikkeelle vasta
yhdentoista aikaan. Neljän ja puolen tunnin vastaisen ja sateisen matkan
jälkeen saavuimme Mollösundiin hieman liian myöhään, sillä kaikki varsinaiset
vierasvenepaikat oli miehitetty. Pääsimme kuitenkin kiinnittäytymään tanskalaispoikien
purkkarin viereen. Paikka oli semmoinen, että minun oli tosi vaikeaa päästä
poikien veneen yli ja siitä maihin. Kapu ei tainnut käydä maissa ollenkaan,
kipeän selkänsä takia.
Illan mittaa satama täyttyi niin, että tuskin ulosmenoaukkoa
jäi, kun veneitä oli vierekkäin joka laiturissa, missä mahdollista.
Nuolen kohdalla pitäisi olla sataman sisäänajoaukko... |
11.7. Maanantai Marstrand
Aamulla lähdimme liikkeelle heti, kun se oli mahdollista. Siis
piti odottaa, kunnes muiden veneiden väki oli hereillä ja valmiina siirtelemään
omia veneitään. Nyt emme ajaneetkaan pitkään, koska halusimme varmistaa kunnon
laituripaikan. Niinpä jo heti puolenpäivän jälkeen pääsimme Marstrandin
satamaan, joka alkoi silloinkin jo olla aika täysi. Paikka kuitenkin löytyi,
jätimme veneen laituriin ja lähdimme kävelylle. Täällä oli kirkko auki, joten
kävimme siellä kuvausreissulla. Onneksi se kirkko siis oli auki, kun
mahdottoman kova vesisade yritti kastella meidät.
Aurinko kuitenkin kuivasi sateen ja pääsimme jatkamaan matkaa. Kävelimme saarella olevalle nähtävyydelle, linnoitukselle, vaan taas sade yllätti, joten pikaisesti puhelimella muutama kuva ja puun alle sadesuojaan.
Sateen jatkuessa sitten jatkoimme matkaa takaisin rantaan ja veneelle, jossa riitti kuivateltavaa…
Marstrandin kirkko |
Panoraama Marstrandin kirkosta |
Aurinko kuitenkin kuivasi sateen ja pääsimme jatkamaan matkaa. Kävelimme saarella olevalle nähtävyydelle, linnoitukselle, vaan taas sade yllätti, joten pikaisesti puhelimella muutama kuva ja puun alle sadesuojaan.
Marstrandin linnoitukseen ei menty tämän pidemmälle... |
Sateen jatkuessa sitten jatkoimme matkaa takaisin rantaan ja veneelle, jossa riitti kuivateltavaa…
12.7. tiistai, taas Göteborg
Aamulla lähdettyämme pääsimme näkemään Marstrandin linnoituksen koko komeudessaan... |
Koko matkan oli sateista ja melko pian lähdön jälkeen Kapun selkä/oikea jalka sai krampin. Hän täytyi istuutua, ottaa pari pilleriä ja minä sain toipumisen ajan ohjastaa venettä.
Kapu kuitenkin sitten hoiti onnistuneesti niiden tabujen voimalla loppumatkan ajamisen minun navigoidessani kajuutassa Europe HD -ohjelmalla pillerilläni. Ihan loppumatkasta ennen Göteborgia meille tuli pieni erimielisyys suunnasta. Olin kajuutasta huudellut suuntia ja kääntymispisteitä, vaan Kapun mielestä hän ei missään tapauksessa voisi oikaista ”käskemääni” kivikkoon. Hän siis suunnisti merimerkkien mukaan; sinällään ihan viisasta. Kuitenkin perille päästyämme GKSS:n marinaan ja merikorttia katsellessaan hän ihmetteli, miksi emme olleet oikaisseet eräästä kohdasta. Yritin selittää, että siitähän olin häntä neuvonut menemään, vaan hän ei ollut ”totellut”. Ehkä kommunikoinnissa olisi ollut parantamisen varaa.
GKSS eli Göteborg Kungliga Segel Sälskap |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti