Suuri valkoinen rakennelma menossa Kieliin päin... |
Tultiin jo Tanskan vesialueelle... |
Oltiin tuossa leipomon edessä, vaikka ei aamusella älytty ostaa tuoretta leipää... |
6.6. Maanantai
Bagenkopista lähdimme jatkamaan matkaa sen jälkeen, kun olin
käynyt kuvaamassa ympäristöä aallonmurtajan päässä olevasta näköalatornista. Se
ei eilen illalla ollut auki, joten nyt oli käytettävä tilaisuus hyväksi.
Kiipesin vankat teräsportaat ylös ja juuri ennen ulkoparveketasannetta löin
pääni johonkin. Kun selvisin kopauksesta, huomasin, että maalaria varten oli
rakennettu työtaso portaitten päälle, vaan mataloitetusta kulkuväylästä ei
kiipeilijöitä varoitettu mitenkään.
Pääsin jatkamaan portaat ylös ja ulos
ja huomasin katselevani satamaa aika mukavasta näkökulmasta, ylhäältä päin.
Otin muutaman kuvan ja palasin veneelle, sillä lähtö oli jo itkua vailla (kuten
sanonta kuuluu)…
Mukavassa myötäisessä purjehdimme 25 mailin matkan ja
saavuimme Mommarkin pienehköön kalasatamaan, jossa saimme rantautua aisapaikalle.
Bagenkopissa oli ollut paalukiinnitys, joka on meille hieman vieras tapa
kiinnittäytyä. Rannalla oli suuri camping-alue ja sosialistiset tilat olivat
yhteiset kaikille vierailijoille. Maksu hoidettiin ravintolan kassaan, josta
saimme myös nostaa luottokortilla Tanskan kruunuja. Kurssi näyttäisi olevan
10,00 DK=1,36 €, vaan ravintolanpitäjä otti tietenkin oman komissionsa, joka
oli aika paljon, 3 %.
Alueella oli (lasten) viihdykkeenä muutama arka musta kana
ja vuohi kilineen. Uimarannalla ei näkynyt auringonpalvojia, kun iltaa kohti
tuuli koveni. Iltakävelyn jälkeen olimmekin jo taas valmiita yöpuulle…
Mommarkin satamaa |
Pikkukili opettelee kiipeämään... |
7.6. Tiistai
Jätimme Mommarkin sataman vasta puolen päivän tietämissä, vaikka
seuraavan paikkaa olikin matkaa 24 mailia. Kuuden ja puolen tunnin purjehduksen
aikana tuuli yltyi ja vanha maininki hieman haittasi mukavaa matkantekoa. Aarön
(=Årön) satamaan ajoimme lautan perässä, sillä niillä on aina etuajo-oikeus. Täällä
piti taas kiinnittyä paaluun, joka homma ei nyt ollutkaan ihan helppoa. Minä
missasin styrboardin puoleisen paalun, siis en saanut siihen köyttä kiinni,
enkä älynnyt, että Kapu ei huomannut epäonnistumistani. Minä kävelin vain muina
naisina keulaan ja annoin kiinnitysköydet apujoukoille, joita laiturilla oli. He
kiinnittivät köydet ja sitten porukalla ihmettelemään, mitä se Kapu puuhaa. No
hänhän oli vaikeuksissa siellä veneen perässä, kun toinen paaluköysi ei
ollutkaan paikallaan ja tuuli painoi SeijMeriä viereisen veneen päälle. Onneksi
Kapumme ei ole kaikkein hermostuneimpia miehiä, joten hän tuli keulaan neuvomaan
minua, joka jo olin laiturilla ihmettelemässä. Pujotimme ylimääräisen köyden keulasta
ja minä annoin siitä löysää, kunnes vene peruutti paalun viereen. Alun perin vasemman
takakulman paaluköysi olikin nyt oikeassa kulmassa kiinni ja Kapu teki töitä yrittäessään
työntää veneen perää toista paalua kohti saadakseen kiinnitettyä siihen köyden.
Onnistuihan se lopulta, vaikka laiturilla jo ihmeteltiin homman järkevyyttä.
Vaan kyllähän Kapuni tietää, miten homma hoidetaan, ja niin saatiin vene
lopulta kunnolla kiinni paikalleen. Ulkopuolisille ei aiheutunut onneksi
vaurioita ja Kapultakin paloi köyden luistaessa vain yksi sormi…
Täälläkin yöpyminen maksettiin automaattiin, eikä satamakapteenia (havnefoged) näkynyt laisinkaan.
Ruokailtuamme teimme kävelylenkin kylän kirkolle. Kävimme
Julekirkessä sisälläkin ja katselimme hetken hautuumaata. Kylällä oli muutamia
ruokokattoisia taloja ja viehättäviä puutarhoja.
Julekirke viime vuosisadan alusta |
Ruokokatto on ilmeisen kestävä.... |
Illan päätteeksi kuuntelimme veneessä hetken ulkosalla istuksien läheisen purjelaivan kannella soitettua musiikkia.
Hollantilainen purjelaiva, taustalle Aarön lautta... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti