sunnuntai 7. elokuuta 2016

29.-30.6. Jo Norjan puolella

29.6. Keskiviikko

Emme viihtyneet Strömstadissa nyt yhtä yötä pidempään, vaan suuntasimme keskiviikkoaamuna taas kohti pohjoista.
Reilun tunnin ajon jälkeen lienimme jo Oslon vuonossa, koska vastaamme tuli Oslofjord –niminen laiva. Ja pian ylitimmekin Ruotsin ja Norjan välisen rajan, joten Kapu kävi vaihtamassa vierailulipun.

Kuuden tunnin ja 38 mailin motoroinnin jälkeen saavuimme Moss’nsatamaan. Olimme saaneet väistellä lauttoja, joita näytti kulkevan 3 vuoron perään Mossin ja vastarannan Hortenin välillä. Kiinnityimme kapean kanaalin rantalaituriin, jossa tämä Mossin eteläpuolen vierasvenesatama on. Vieressä oli vilkas autoliikenne, sillä ne lautat lähtivät melkein läheltä ja autoliikennettä näytti riittävän molempiin suuntiin.

Vastarannan kaupunki on siis nimeltään Horten...

Illalla kävimme sillan toisella puolella kuuntelemassa vanhaa rokkia.Saatuamme tarpeeksi musiikista lähdimme mapsin kartan mukaan etsimään pankkiautomaattia, jotta saisimme Norjan kruunuja, vaan sateen yllättäessä luovutimme ja palasimme satamakuppilaan nauttimaan yhdet paikalliset tuopit.

30.6.Torstaina

Kapu kävi ensin aamusta eksyilemässä teollisuusalueella etsiessään liikettä, josta saisi ostettua polttoaineletkua. Pilsissä on tuntunut dieselin hajua ja syyksi epäilimme polttoaineletkun "hikoilua". Sen jälkeen kävelimme yhdessä pankkiautomaatille. Se ei kyllä ollut ihan Google Mapsin kertomassa paikassa, vaan löytyipä onneksi kumminkin. Löysimme kysymällä huoltoaseman ja kävimme tankkaamassa päniköihin taas 50 litraa dieseliä.

Kovien tuulien vuoksi jouduimme siis olemaan Mossissa aivan kesäkuun loppuun asti ja vasta heinäkuun alussa pääsimme jatkamaan matkaa kohti Osloa.

Moss kanaali yhdistää  ja erottaa, sillan alikulkukorkeus sopii vain aivan matalille veneille...